nieuws

‘Winkelleegstand lokaal bestrijden’

Geen categorie

Gemeenten, eigenaren en winkeliers kunnen de winkelleegstand beperken of zelfs keren als zij zich richten op de behoefte van de lokale consument bij de ontwikkeling van winkelcentra. Dit blijkt uit een analyse van de ontwikkeling en regionale spreiding van winkelleegstand door Roots Beleidsadvies, waarvan gisteren de resultaten werden gepresenteerd.

Pandeigenaren en lokale bestuurders houden bij de inrichting van hun winkelcentra nu te vaak rekening met ontwikkelingen waarop zij geen invloed kunnen uitoefenen, zoals de verschuiving van winkel- naar internetaankopen en daling van de koopkracht. Als wordt gekeken naar regionale vraag, kan de geleidelijke toename van de leegstand in de winkelstraten worden beperkt en soms zelfs afnemen, aldus Roots.

Winkelaanbod, bereikbaarheid met openbaar vervoer, parkeergelegenheid en de sfeer bepalen in grote mate de aantrekkelijkheid van een winkelgebied en daarmee de leegstand, aldus Roots. ‘Dit zijn facetten die je als vastgoedeigenaar of gemeente kunt sturen’, stelt adviseur Gilbert Bal van Roots. ‘Zo blijkt dat er minder leegstand is naarmate er meer winkels zijn in de levensmiddelenbranche en alledaagse producten, zoals verzorging. Dat geldt in nog grotere mate voor krimpgebieden met dalende werkgelegenheid en vergrijzing. Mensen besteden in deze regio’s een steeds groter deel van hun inkomen aan voeding en dagelijkse benodigdheden. Ouderen hechten daarnaast minder waarde aan mode en lifestyle, dus is het in een krimpgebied weinig effectief om winkels uit die branches aan het aanbod toe te voegen.’

Krimpstad Den Helder heeft het aantal leegstaande winkelpanden het afgelopen jaren zelfs zien afnemen, omdat die juist meer supermarkten, kruideniers en andere winkeliers uit de levensmiddelenbranche toeliet. In gemeenten als Muiden en Wijk bij Duurstede is de leegstand juist sneller dan gemiddeld toegenomen. Hier is het aanbod alledaagse benodigdheden aan de winkelstraten onttrokken.

De winkelleegstand steeg in 2012 volgens de databank van onderzoeksbureau Locatus met slechts een 0,5 procent, terwijl de consumentenbestedingen met ruim 2 procent afnamen. ‘Veel winkelpanden kregen een andere functie’, relativeert Bal de beperkte toename. ‘Het aantal winkels blijft afnemen, maar dat betekent niet automatisch dat de panden leeg staan.’

Roots Beleidsadvies analyseerde de ontwikkeling van winkelleegstand op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau. Hieruit bleek in hoeverre diverse sociaal-economische kenmerken en factoren een statistisch verband tonen met het niveau en de ontwikkeling van winkelleegstand.

> Nieuwsstelling

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels