nieuws

Vraag naar logistieke ruimten neemt flink toe

Geen categorie

Europese retailers hebben in de komende vijf jaar behoefte aan 25 miljoen vierkante meter extra logistieke ruimte. Dit blijkt uit het rapport ‘A new logistics real estate landscape’ van Jones Lang LaSalle. Dit staat gelijk aan vijf miljoen vierkante meter logistieke opslagruimte per jaar voor de komende vijf jaar.

De vraag komt voort uit levering aan fysieke winkels, maar vooral ook door meer online verkopen. Nu de online verkoop in de eerste helft van dit decennium naar verwachting bijna zal verdubbelen, neemt de behoefte aan opslagruimte toe. Internetwinkelen vraagt zowel om megalocaties van ruim 100.000 m2 als om gespecialiseerde distributiecentra en kleinere, lokale leveringspunten.

Jones Lang LaSalle stelt in zijn rapport dat ongeveer 3 miljoen vierkante meter gespecialiseerde ruimte nodig zal zijn voor e-fulfilment. Dit zijn afhandelcentra die zich uitsluitend richten op opslag, ontvangst en verwerking van online aankopen. Nog eens 22 miljoen vierkante meter is nodig voor herbevoorrading. Dit ondanks het feit dat retailers steeds vaker overgaan op een geïntegreerde ‘omni-channel’-strategie. Hierbij doen klanten aankopen in de winkel, online of via de mobiele telefoon en laten deze thuisbezorgen of ze halen ze op in de winkel of bij speciale leveringspunten.

In 2016 zal naar verwachting ruim 10 procent van alle verkopen in Europa in de categorie online retail vallen. Dit leidt tot een verandering in de manier waarop goederen door retailers worden gedistribueerd en geleverd, waarbij de volgende trends zichtbaar zijn:

  • Groeiende vraag naar mega-afhandelcentra in combinatie met een toenemende vraag naar hubs waar pakketten worden verwerkt. Steeds vaker worden in magazijnen robots ingezet voor orderpicking, ter ondersteuning van het bestaande personeel.
  • Toenemend gebruik van ‘dark stores’ (winkels die alleen online actief zijn) om online bestellingen van levensmiddelen te verwerken. 
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels