nieuws

NVM: aanbod winkelruimte stijgt verder

Geen categorie

Het direct beschikbare aanbod van te verhuren en te verkopen winkelruimte is in de tweede helft van 2012 met 7 procent toegenomen. Uit cijfers van NVM Business blijkt dat eind 2012 ongeveer 2,1 miljoen vierkante meter winkelruimte te huur of te koop werd aangeboden. Dat is ongeveer 7 procent van de winkelvoorraad. De stijging betekent een extra 145.000 vierkante meter winkelruimte die voor koop of huur beschikbaar is gekomen.

NVM: aanbod winkelruimte stijgt verder

Niet alleen het aantal vierkante meters nam toe, ook het aantal winkelobjecten dat werd aangeboden steeg. In een halfjaar tijd is het aanbod van te koop en te huur staande winkelobjecten met ongeveer 240 gestegen tot 6.640 winkels. De redenen voor de toename zijn inmiddels wel bekend. De dalende koopkracht in combinatie met de toenemende verkoop via het internet zet de omzet van winkeliers flink onder druk. Het aantal faillissementen in de detailhandel is in 2012 flink toegenomen. Vooral winkels in de kleding- en schoenenbranche en woninginrichting kwamen in 2012 in de problemen.

Bijna alle provincies zagen het aanbod vorig jaar verder toenemen. De toename was echter het grootst in de provincies Flevoland en Zeeland. Uitzondering waren de provincies Groningen en Utrecht; hier nam de direct beschikbare hoeveelheid winkelruimte af.

Ongeveer 11,6 procent van de te huur of te koop staande winkels in Nederland is al langer dan drie jaar in afwachting van een nieuwe gebruiker. De Randstad scoort hierin duidelijk beter dan de rest van Nederland. Zo is hier het structurele aanbod gemiddeld 7,7 procent. Buiten de Randstand ligt dit percentage op 14,6 procent. Vooral in Limburg en Friesland is het structurele aanbod hoog met respectievelijk 20 en 18 procent van de aangeboden winkelobjecten. Uit cijfers van NVM Business blijkt verder dat het structurele aanbod zich voor meer dan 90 procent op de B- en C-locaties bevindt.

Ondanks dat het aanbod in 2012 sterk toenam, ontwikkelde de vraag naar winkelruimte zich positief. Er werd het afgelopen jaar ongeveer 550.000 m2 winkelruimte opgenomen, 10 procent meer dan in 2011. De beleggingsmarkt had echter met een dalend transactievolume te maken. Er werd in 2012 voor ongeveer 937 miljoen euro in winkels belegd, 10 procent minder dan in het jaar ervoor. Meer dan de helft van het beleggingsvolume had betrekking op winkelcentra.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels