nieuws

Consumentenvertrouwen in maart verder omlaag

Geen categorie

Het consumentenvertrouwen gaat in maart verder onderuit. Dit bleek gisteren uit een meting van marktonderzoeksbureau GfK.

Consumentenvertrouwen in maart verder omlaag

Het vertrouwen daalde van -42 naar -49. Consumenten zijn volgens GfK negatiever over de economische situatie van het land en over hun eigen economische situatie. Ook daalt de waardering van de regering. De daling is vooral slecht nieuws voor de woningmarkt. Actoren in de woningmarkt wachten met smart op een herstel van het consumentenvertrouwen. Pas dan zal volgens hen de woningmarkt aantrekken.

Uit andere cijfers van GfK blijkt dat supermarkten in februari hun omzet 2,3 procent zagen stijgen tot 2,51 miljard euro, vergeleken met 2,45 miljard een jaar eerder. Consumenten bezochten de supermarkt iets vaker (0,7 procent) en per bezoek werd 1,6 procent meer uitgegeven. De gemiddelde waarde van de kassabon steeg op jaarbasis van 21,88 euro naar 22,23 euro.

Over de eerste twee maanden steeg de supermarktomzet met 3,2 procent tot 5,64 miljard euro, tegen 5,46 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Jumbo, Lidl en Albert Heijn hebben hun klantenkring vorig jaar kunnen uitbreiden, meldt GfK. Bijna 6,5 miljoen huishoudens bezochten Albert Heijn in 2012. Na Albert Heijn hadden Lidl en Aldi vorig jaar de meeste klanten. Met uitzondering van drogisten en warenhuizen verloren speciaalzaken als de bakker, slager en groentewinkel ook in 2012 klandizie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels