nieuws

CBRE: 15 procent meer winkels verhuurd in 2012

Geen categorie

De economische crisis en de lagere consumentenbestedingen vertaalden zich vorig jaar niet in een dito daling van de opname van winkelruimte. In totaal werd in 2012 560.000 m2 winkelruimte verhuurd, een stijging van 14 procent vergeleken met het opnamevolume in 2011.

CBRE: 15 procent meer winkels verhuurd in 2012

Dit blijkt uit de nieuwe Dutch Retail Market View van CBRE. Ook het aantal transacties nam in 2012 toe, vooral in de categorie 1.000 tot 5.000 m2. Hiervoor waren vooral supermarkten en discounter Action verantwoordelijk.

CBRE verwacht wel dat de vraag de komende tijd zal afnemen. Veel nationale winkelketens zullen de economische situatie afwachten en uitbreidingsplannen uitstellen. Mogelijk geldt dit ook voor internationale winkelketens. Toch zullen deze nog steeds elke kans aangrijpen om een winkel te huren op een goede locatie, verwacht CBRE. Nederland wordt door internationale retailers nog steeds gezien als een relatief veilige markt op de lange termijn. Nederland trok ook in 2012 nieuwe internationale retailers aan, waaronder Forever21, Michael Kors en Abercrombie & Fitch. Amsterdam is erg populair onder retailers die actief zijn in het luxe segment.

De tophuren stegen licht in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht en stabiel in Den Haag. In Amsterdam bedraagt de tophuur 2.900 euro per jaar per vierkante meter tegen 1.400 euro in Den Haag. Dit jaar zullen de tophuren stabiel blijven, voorziet CBRE. Die populariteit zorg voor aanhoudende druk op het topsegment in de vier grote steden. De winkelbeleggingsmarkt koelde in 2012 wel verder af. In totaal werd er 974 miljoen euro in winkels geïnvesteerd, tegen 1,27 miljard in 2011. Het leeuwendeel van dit volume bestond uit winkelcentra. Steeds vaker wordt de aankoop of het afstoten van winkelobjecten ingegeven door de wens kwaliteit toe te voegen aan de winkelportefeuille.

De beschikbaarheid van winkelvastgoed in het topsegment is volgens CBRE echter beperkt. Daarnaast wordt de activiteit op de beleggingsmarkt gedempt door beperkte financieringsmogelijkheden. In de komende tijd worden er waarschijnlijk meer non-prime winkelobjecten op de markt gebracht. Enerzijds omdat objecten niet meer bij de portefeuille passen, anderzijds omdat beleggers middelen proberen te creëren voor nieuwe projecten. De aangeboden objecten kunnen echter niet te laagwaardig zijn, omdat deze geen koper zullen vinden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels