nieuws

Supermarkten kurk van middelgrote centra

Geen categorie

Boodschappen doen is in grote dorps- en kleinere stadscentra belangrijker dan vaak wordt verondersteld. Uit onderzoek van DTNP in tien middelgrote centra blijkt dat één op de drie bezoekers van de belangrijkste winkelstraat een supermarktklant is.

Supermarkten kurk van middelgrote centra

Vaak wordt gedacht dat veel bezoekers van grote dorpscentra en kleine stadscentra ‘recreatief’ komen winkelen, een middagje shoppen. Uit het onderzoek van DTNP, een adviesbureau voor ruimte en strategie, waarbij 2.600 consumenten in de hoofdwinkelstraat van tien centra zijn bevraagd, blijkt iets anders. Een aanzienlijk deel van de bezoekers van middelgrote centra is supermarktklant. In grotere dorpscentra geldt dit voor ongeveer de helft van de bezoekers in de hoofdwinkelstraat. In de onderzochte stadscentra (30.000 à 60.000 inwoners) bedraagt het aandeel supermarktklanten in de hoofdwinkelstraat 20 à 35 procent.

Middelgrote centra verliezen het wat betreft aanbod en gemak van internet. De grote binnensteden zijn door hun grotere winkel- en horeca-aanbod, sfeer en beleving aantrekkelijker. De middelgrote centra verliezen hierdoor veelal hun regionale winkelfunctie. Afnemende bezoekersaantallen en toenemende leegstand zijn het zichtbare gevolg. De boodschappenfunctie in middelgrote centra is volgens het onderzoek dan ook extra van belang. ‘Behoud van couleur locale, in de vorm van kleinschalige en/of exclusieve speciaalzaken die een middelgroot centrum identiteit geven, is in steeds belangrijker mate afhankelijk van de aanwezigheid van grote supermarkten als publiekaantrekker’, aldus DTNP.

Reageer op dit artikel