nieuws

‘Online winkelomzet overschrijdt 10 miljard euro’

Geen categorie

De online verkopen overschrijden in Nederland dit jaar voor het eerst de grens van 10 miljard euro. Toch koopt de Nederlandse consument relatief weinig bij webwinkels vergeleken met veel andere Europese landen. Dat concludeert ABN Amro in een woensdag 18 december verschenen onderzoek.

De online omzet als percentage van de totale omzet van de detailhandel in Nederland bedraagt 4,2 procent. In Duitsland (5,1 procent), Frankrijk (5,5 procent) en het Verenigd Koninkrijk (9,5 procent) liggen die percentages aanzienlijk hoger. Dat Nederland achterloopt, komt volgens de onderzoekers door de goede fysieke winkeldekking in ons land. Hierdoor worden mensen minder geprikkeld om spullen via internet te kopen.

De online winkelomzet is in Nederland de afgelopen vijftien jaar wel explosief gegroeid: van 41 miljoen euro in 1998 naar 9,8 miljard euro vorig jaar. ‘Terwijl in 1998 slechts 2 procent van de Nederlanders wel eens een product online kocht, steeg dit in 2000 al naar 9 procent en in 2013 naar maar liefst 70 procent’, aldus ABN Amro.

De Nederlandse markt voor online winkelen trekt veel nieuwe ondernemers aan: sinds 2006 is het aantal webwinkels ruimschoots verdubbeld. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org telt Nederland in totaal 45.000 bedrijven met een webwinkel als hoofd- of deelactiviteit. Driekwart van alle webwinkels is een eenmanszaak. Vier op de vijf webwinkels heeft minder dan twee werknemers in dienst.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels