nieuws

Meerderheid webwinkels wil ook echte winkel

Geen categorie

Ruim twee derde van de webwinkels heeft interesse in een fysieke winkel. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek naar de vestigingsbehoeften van webwinkels uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel (KvK).

Meerderheid webwinkels wil ook echte winkel

In totaal zijn de vestigingsbehoeften van meer dan 350 bedrijven die als webwinkel zijn begonnen in kaart gebracht. Waar vaak wordt gesproken over de ‘bedreigingen’ van internetwinkels, laten de resultaten van dit onderzoek duidelijke kansen zien om de leegstand in winkelgebieden terug te dringen.

Ruim 20 procent van de ondervraagde webwinkels heeft al (eens) de stap gezet van de verkoop via internet (pure player) naar de combinatie van online en offline verkoop (multi-channel retailer). Vooral een eigen winkel is populair (15 procent). Maar ook een winkel in een winkel (shop-in-shop, 8 procent) en een tijdelijke winkel (pop-up-store, 1 procent) komen voor. Voor ongeveer een derde van de webwinkels is en blijft internet het enige verkoopkanaal. Zij hebben geen interesse in het openen van een stenen winkel.

Webwinkels die nog geen fysieke vestiging hebben, zijn het meest geïnteresseerd in een shop-in-shop (43 procent). Een eigen winkelpand is voor 38 procent van de webwinkels interessant en 35 procent ziet mogelijkheden in een pop-up-store. Van de webwinkels zonder stenen winkel heeft een kwart ooit serieus overwogen om een bepaald soort winkel te openen.

Webwinkels hebben vooral interesse in locaties buiten de hoofdwinkelstraten, waar de leegstand doorgaans groter is. Daarbij zoeken zij overwegend naar de wat kleinere panden tot 100 m2. Vooral winkelstraten met een duidelijk eigen profiel worden gewaardeerd door internetondernemers. Flexibele huurcontracten en -condities zijn belangrijke voorwaarden om hen te verleiden om leegstaande panden in te vullen.

Reageer op dit artikel