nieuws

Verdienmodel virtuele warenhuizen onder druk

Geen categorie

Wel groei, geen winst. De omzet van virtuele warenhuizen stijgt jaar na jaar explosief, maar de winstresultaten laten op zich wachten. Dit werpt de vraag op volgens retailspecialist HB Kroese Paternotte of de bekende Zalando’s & Co. wel een rationeel verdienmodel hanteren.

Verdienmodel virtuele warenhuizen onder druk

HB Kroese Paternotte onderzocht verdienmodellen van virtuele warenhuizen, zoals het bekende Zalando en Amazon.com. Hieruit bleek dat er doorgaans zodanig grote investeringen nodig zijn om de omzet te laten stijgen dat verliezen met even grote sprongen toenemen. Het voorbeeld van het Duitse Zalando illustreert dit goed, aldus de retailspecialist. Tot op heden heeft Europa’s grootste online retailer meer dan een miljard euro geïnvesteerd om deze positie te bereiken, maar is het nog niet gelukt om uit de rode cijfers te treden. Analisten plaatsen steeds vaker hun vraagtekens bij de overlevingskansen van virtuele warenhuizen die hun producten uitsluitend via internet afzetten.

Er bestaan verschillende factoren die de winstgevendheid van virtuele warenhuizen in gevaar brengen. Allereerst is een trend waarneembaar dat internationale modehuizen en andere kledingfabrikanten hun retailpartners in Europa verbieden hun producten te verkopen via online verkoopplatformen.

Een andere gevaar ligt in de kleine winstmarges op online retail. Deze staan voornamelijk onder druk door hoge marketing-, ICT- en distributiekosten. Vooral de distributie naar de cliënt is in deze branche een kostenintensief procedé. Veel bedrijven hebben met het oog op consumentenvertrouwen de stap gemaakt naar kosteloze verzending en deze lijkt moeilijk terug te draaien. Dit bracht ook met zich mee dat klanten producten aanschaffen om deze te bekijken en vervolgens kosteloos te kunnen retourneren. Dit retourproces leidt vervolgens tot nóg hogere kosten. Verschillende online retail-platformen komen hierdoor niet uit de rode cijfers.

De consument is veranderd in een ‘omni-afnemer’. Hierdoor moeten retailers de juiste combinatie van plaats, tijd en product bepalen om hun product te kunnen afzetten. Zij moeten een verdienmodel hanteren dat steeds meer is gericht op ‘gemak’.

Gevolg is dat virtuele warenhuizen verschillende kanalen nodig hebben om hun artikelen te verkopen en hiermee hun winst te genereren, concluderen de onderzoekers. Online verkoopplatformen die de consument alleen wensen te bereiken via het internet hebben door deze keuze minder overlevingskans.

Reageer op dit artikel