nieuws

Steeds minder vaak naar binnenstad om te winkelen

Geen categorie

Nederlanders gaan steeds minder vaak naar de binnenstad om te winkelen. Maar als ze gaan, duurt het bezoek langer en reizen ze verder. Dit blijkt uit een analyse van twintig jaar onderzoek naar winkelgedrag in binnensteden, door Emma retail onderzoek en advies.

Emma heeft meer dan twintig onderzoeken naar het gedrag van binnenstadbezoekers naast elkaar gelegd. De onderzoeken zijn uitgevoerd in verschillende binnensteden in Nederland tussen 1994 en 2012. De analyse toont aan dat de groep die met een lage frequentie binnensteden bezoekt steeds groter wordt. Een lage frequentie wil zeggen: enkele keren per jaar tot hooguit één keer in de maand. Het gaat hier om 40 procent van alle bezoekers, in sommige steden zelfs 50 procent. In de jaren negentig was dit nog geen 35 procent. In de jaren negentig kwam gemiddeld 40 procent van de bezoekers van buiten de stad, nu is dat 50 procent.

Tegelijk bezoekt een grote groep nog steeds regelmatig de binnenstad. 60 procent van alle bezoekers gaat er één of meer keren per week naartoe. Dit zijn veelal mensen uit de stad zelf, die winkelen of de dagelijkse boodschappen doen. Een individueel bezoek aan de binnenstad is langer gaan duren: gemiddeld duurt het nu 130 minuten, tegen 110 minuten in de jaren negentig van de vorige eeuw.

Binnensteden worden gemiddeld steeds beter beoordeeld. Bedroeg het rapportcijfer voor het algemeen oordeel twintig jaar geleden nog 7,2, nu is dat 7,5. Aspecten die vooral goed worden beoordeeld zijn sfeer, uitstraling en kwaliteit van het winkelaanbod. Parkeren en bereikbaarheid komen er steevast het slechtst uit. Iets meer dan 40 procent van de bezoekers gaat te voet of op de fiets, ongeveer 35 procent met de auto en 20 procent met het openbaar vervoer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels