nieuws

Optimisme terug op winkelvastgoedbeurs Mapic

Geen categorie

Het optimisme was bijna tastbaar tijdens de internationale winkelvastgoedbeurs Mapic die vorige week in Cannes plaatsvond. De beurs trok 8.300 bezoekers uit zeventig verschillende landen.

Optimisme terug op winkelvastgoedbeurs Mapic

Belangrijkste gespreksonderwerpen waren omni-channel retail-strategieën, het toenemende belang van leisure in winkelcentra en de groeiende kansen voor beleggers op koopjes op eersteklas winkellocaties, zeker in steden van het tweede garnituur.

Het optimisme was gebaseerd op harde cijfers. Volgens onderzoek van Colliers International en RCA zijn de investeringen in Europees winkelvastgoed de eerste helft van dit jaar met 14 procent toegenomen tot 16,2 miljard euro. Het meest populair onder beleggers is het Verenigd Koninkrijk, maar ook Rusland en Polen trekken veel investeringen naar zich toe.

Nu de herinnering aan de grote implosie van 2008 steeds meer begint te vervagen, kijken de grote internationale retailketens steeds meer naar expansiemogelijkheden. Volgens onderzoek van Savills nemen deze grote retailers 78 procent van de nieuwe winkelopeningen voor hun rekening in Londen, Parijs en Berlijn, de drie belangrijkste winkelsteden van Europa. Noord-Amerikaanse ketens tekenen voor 20 procent van de nieuwe openingen.

Wat ook opviel op deze Mapic is hoe zeer er aan toonaangevende retailers getrokken wordt om als ankerhuurder te dienen. Volgens CBRE, ’s werelds grootste vastgoedadviseur, zijn Primark, Apple en H&M de beste publiekstrekkers. Dat geldt zowel voor dominante winkelcentra op secundaire locaties als voor secundaire winkelcentra op toplocaties.

Een uitvoerig verslag van de Mapic 2013 staat in het novembernummer van Vastgoedmarkt.

Reageer op dit artikel