nieuws

Gebiedsontwikkeling Hart van Zuid vergt 330 mln euro

Geen categorie

De gebiedsontwikkeling ‘Hart van Zuid plek om te blijven’ vergt de komende twintig jaar een investering van 330 miljoen euro. Ballast Nedam-topman Theo Bruijninckx, de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb en wethouder Hamit Karakus ondertekenden 1 november de hoofdovereenkomst, waarin de uitgangspunten, rolverdeling en afspraken staan beschreven.

Ahoy ondergaat een forse uitbreiding met een internationaal congrescentrum, muziekhal, bioscoop en hotel. De Gooilandsingel wordt de verbindende, autoluwe schakel van Hart van Zuid. Aan het nieuwe Plein op Zuid verrijst een kunstenpand met bibliotheek en theater. Het nieuwe zwembad Charlois wordt ingepast in het huidige deelgemeentekantoor. Bovendien wordt er geïnvesteerd in het aanwezige talent op Zuid en krijgt het gebied betere en gebruiksvriendelijkere verbindingen.

Dit zijn de blikvangers van de integrale visie ‘Hart van Zuid, plek om te blijven’ waarmee Ballast Nedam de aanbesteding gebiedsontwikkeling Hart van Zuid verwierf. Hiermee krijgt Hart van Zuid volgens partijen ‘de komende decennia een forse kwaliteitsimpuls die honderden extra banen, meer kansen en betere voorzieningen voor de bewoners van Zuid en maatschappelijke meerwaarde voor heel Rotterdam oplevert.’

De komende twee jaar worden de voornemens verder uitgewerkt. Na deze twee jaar starten als eerste de nieuwbouw van het zwembad Charlois en de renovatie van de beurshallen van Ahoy.

Ballast Nedam heeft in haar visie een eindbeeld op hoofdlijnen voor ogen, waarin verbinden en ontmoeten centraal staan. Bewoners, bezoekers en ondernemers krijgen een actieve rol in het invullen van de plannen. Een geleidelijke transformatie van Hart van Zuid is leidend waardoor de visie toekomstbestendig en voldoende flexibel is om in te spelen op veranderende omstandigheden en marktontwikkelingen de komende decennia. Voor de visie op Hart van Zuid schakelde Ballast Nedam aanvullende expertise in van onder meer Kraaijvanger, De Zwarte Hond, Karres en Brands en De Zakenpartner.

Reageer op dit artikel