nieuws

DTZ: kortere levenscyclus producten A1-winkels

Geen categorie

Het aanbod op A1-winkellocaties bestaat steeds meer uit producten met een korte levenscyclus. In de schappen liggen alleen producten die de consument op dat moment verlangt in de juiste sortering en maatvoering.

DTZ: kortere levenscyclus producten A1-winkels

Fast fashion-ketens en soortgelijke formules gaan vaak op de beste A1-winkellocaties zitten, om zich van voldoende passanten en bezoekers te verzekeren. Dat betekent ook dat zij bereid zijn de hoogste winkelhuurprijzen te betalen.

Cuno van Steenhoven, voorzitter dagelijks bestuur DTZ Zadelhoff zegt: ‘Winkels met een productassortiment dat langer meegaat (vaste collecties), trekken weg van het A1-winkelgebied.’ De marge op vaste collecties is veelal te laag voor A1-huurprijzen. ‘Kleding, maar ook telecommunicatieproducten, hebben slechts een beperkte tijd dat het in de winkel kan worden verkocht, omdat deze snel verouderen. Ze worden opgevolgd door nieuwe collecties of modellen. Er is dus sprake van een zeer korte cyclus om deze producten te verkopen.’

De veranderende dynamiek op de A1-winkelstraten wordt bepaald door drie factoren. Ten eerste de introductie van nieuwe businessmodellen zoals fast fashion in de kleding- en modebranche en het verkopen van producten via internet. Ten tweede door de toegenomen vrije tijd en actieve vakanties van consumenten. Ten slotte door een aantal relatief nieuwe winkelformules in het segment ‘persoonlijke verzorging’ die producten aanbieden met een hoge belevingswaarde.

De gesignaleerde dynamiek versterkt zich in de komende jaren verder naar verwachting. Om de ontwikkelingen in de branchering op de grote winkelstraten van de Nederlandse winkelsteden inzichtelijk te maken, deed DTZ Zadelhoff met behulp van marktgegevens van Locatus onderzoek naar de dynamiek van verkooppunten en het winkeloppervlak per branche en per winkelstad in de periode van 2003 tot en met 2012.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels