nieuws

CBRE: stadscentra blijven populairste winkellocatie

Geen categorie

Consumenten zijn niet voornemens hun winkelgewoonten de komende jaren radicaal te veranderen. Ondanks de concurrentie van internetwinkelen en perifere winkelgebieden blijft de consument een voorkeur houden voor stadscentra en A1-winkelstraten. Dat concludeert CBRE op basis van onderzoek naar het winkelgedrag van 10.000 Europese consumenten.

CBRE: stadscentra blijven populairste winkellocatie

Hoewel online retailing aan populariteit blijft winnen, is de overgrote meerderheid nog bezig om nieuwe technologie en digitale tools te omarmen, aldus CBRE. Tweederde van de ondervraagde consumenten zegt dat de prijs van producten, hygiëne en veiligheid en gemakkelijk bereik met auto of openbaar vervoer de belangrijkste factoren zijn in de keuze van de winkellocatie. Entertainment en ontspanning zijn voor een derde van de ondervraagden ook erg belangrijk.

Krijn Taconis, executive director Retail CBRE: ‘Ook in Nederland zien we dat de fysieke winkel van belang blijft. Zeker voor funshoppen is internet vaak een extra etalage voor de winkel. De (internationale) belangstelling voor de beste locaties in de grote steden blijft dan ook groot. Dit wordt bevestigd door dit onderzoek, waarin de consument zijn wens om in binnensteden te winkelen duidelijk uitspreekt. Internationale retailers richten zich in hun expansiebeleid steeds meer op agglomeraties, de consument laat zich niet meer leiden door landsgrenzen.’

Andere opmerkelijke constateringen in het rapport zijn: De consument kiest voor ‘fashion shoppen’ het vaakst voor lokale winkels en stadscentra, gemiddeld minstens één keer per maand. Voor perifere winkelcentra is dat om de zes weken. De omvang van winkels (‘volledig assortiment’) staat hoog op het prioriteitenlijstje van de consument. Van de consumenten maakt 54 procent gebruik van een auto bij bezoek aan stadscentra en 76 procent bij perifere winkelcentra. Als consumenten online aankopen doen, vindt 85 procent het belangrijk om de kleding eerst in een fysieke winkel te bekijken en te passen.

Reageer op dit artikel