nieuws

Bijna helft winkeliers twijfelt over verlenging huurcontract

Geen categorie

Maar liefst 47 procent van de hurende winkeliers twijfelt erover of zij het huurcontract na de huidige contractperiode door laat lopen.

Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 500 winkels door heel Nederland.

64 procent geeft toe dat de maandelijkse vaste lasten een rol spelen bij de eventuele beslissing om te verhuizen. Winkeliers zien het terugdringen van de leegstand, de verbetering van de bereikbaarheid, meer diversiteit in het aanbod en een verhoging van de aantrekkelijkheid van het winkelgebied als belangrijkste aandachtspunten. De groeiende leegstand en het dalende aantal passanten werkt elkaar namelijk in de hand. Met betrekking tot de bereikbaarheid zijn volgens de winkeliers aspecten als (betaalbare) parkeergelegenheid en goede bewegwijzering verbeterpunten. Ook de online vindbaarheid speelt een steeds grotere rol.

De aankopen in een fysieke winkel zijn terrein aan het verliezen ten opzichte van het aantal bestedingen op internet. Circa twee derde van de aankopen werd in 2011 in de fysieke winkel gedaan, een daling van 7 procent in één jaar. Zelfs als de aankopen zijn gedaan in de fysieke winkel oriënteert 70 procent zich vooraf op internet. Waar de consument zich via internet oriënteert, biedt de fysieke winkel een plek van beleving en aankoop. Dit onderstreept het belang van een aantrekkelijk winkelgebied en een prettige winkelervaring, maar ook de vindbaarheid op internet.

Om echt verschil te maken zullen winkeleigenaren, huurders en de gemeente de handen in één moeten slaan om de huidige ontwikkelingen het hoofd te bieden, zo constateert USP. Winkeliers geven aan dat het voornamelijk aan de frequentie, de samenwerking en de communicatie schort als het aankomt op promotie. Men noemt hierbij als verbeterpunten goede (online) vindbaarheid en goede (online) communicatie over openingstijden, koopzondagen en evenementen. Voor leegstaande panden kunnen tijdelijke oplossingen gezocht worden om het winkelgebied aantrekkelijk te houden, aldus USP. Gedacht kan worden aan tijdelijke ruimte voor startende ondernemers, voorraad uitverkoop, horeca of dienstverlening.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels