nieuws

Inhaalslag van kledingwinkels

Financieel

De fashion-, schoenen- en sportwinkels verwachten een omzetsprong in het laatste kwartaal van dit jaar. Het consumentenvertrouwen was in geen jaren zo hoog en meteen het eerste weekend van oktober verkochten winkels dankzij het herfstweer soms 100 meer dan in 2015.Dat meldt brancheorganisatie INretail.

Het laatste kwartaal is vaak cruciaal voor de ondernemingswinst over een heel jaar. In 2016 vallen de kerstdagen in het eerste weekend van de kerstvakantieperiode. Dat is gunstig voor het aantal verkoopdagen die maand. Veel mensen gebruiken hun vrije dagen dan om te winkelen. De voorwaarden voor mooie omzetten in het laatste kwartaal lijken daarmee uitstekend.

Steeds meer winkeliers stellen hun businessmodel bij als antwoord op onvoorspelbare weersomstandigheden, statische merken en afhankelijkheid van de decembermaand.

INretail juicht dit toe. ‘Werken aan een ander, beter verdienmodel dat past bij een sector die hevig verandert. Hier onderscheiden zich de mannen van de jongens’, stelt directeur Jan Meerman. 

De warme maand september had impact op de omzetontwikkelingNa drie kwartalen lopen de sportwinkels in de INretail Sportmonitor nu nog gemiddeld 1,2 procent voor op 2015. De verkoop van sportkleding toont een omzetstijging van 1,2 procent en sportschoenen 0,5 procent. Sport-hardwaren loopt 1,7 procent in omzet achter.

De omzet van schoenenverkopen is na negen maanden vrijwel gelijk aan vorig jaar. Dat blijkt uit de  INretail GfK Shoescan. De omzet in herenschoenen plust 0,1 procent. De omzet in kinderschoenen loopt 0,4 procent achter en in damesschoenen 0,7 procent.  

Achterblijvende verkopen in september zijn er de belangrijkste oorzaak van dat de totale omzet van de modesector na negen maanden net 0,6 procent onder de nullijn zit. Per modesegment zijn er wel verschillen: de omzet plust in ondermode met 6,7 procent, in beenmode met 4,7 procent en in kinder- en babymode met 3,1 procent. De heren- en damesmode winkels noteren na drie kwartalen 1,3% en 4% minder omzet dan in 2015, toont de INretail GfK Fashionscan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels