nieuws

Blokker boekt 52 miljoen nettoverlies

Financieel

Blokker Holding heeft in 2015 een nettoverlies 52 miljoen euro geboekt. Met een storting van 130 miljoen euro van de aandeelhouders is het eigen vermogen gestegen naar 544 miljoen euro.

Blokker boekt 52 miljoen nettoverlies

Dat blijkt uit op 18 mei gepubliceerde jaarcijfers van Blokker Holding. Forse voorzieningen voor herstructureringen, tegenvallende ontwikkelingen binnen de sector Huishoud en tegenvallende kosten en margeontwikkelingen binnen alle sectoren (Huishoud, Speelgoed en Wonen) hebben bijgedragen aan het recordverlies. Het gaat om het derde verlies op rij. In 2014 leed het winkelconcern 20 miljoen euro verlies. De operationele ebitda (zonder de kosten van rente en afschrijvingen kwam uit op 21 miljoen euro. In 2014 was dit nog 65 miljoen euro.

De netto-concernomzet is in het verslagjaar uitgekomen op 2,109 miljard euro (53 weken). Gecorrigeerd voor de 53e week is de netto-omzet uitgekomen op 2,076 miljard euro, een fractionele daling ten opzichte van 2014 toen een netto-omzet werd gerealiseerd van 2,098 miljard euro (gecorrigeerd voor de verkoop van Tuincentrum Overvecht per 30 juni 2014). Het tempo van de omzetdaling in de voorgaande jaren lijkt tot stilstand te zijn gekomen, aldus Blokker.

De omzet van de webshops is in 2015 opnieuw sterk gestegen van 98 miljoen euro in 2014 naar 133 miljoen euro (52 weken) in 2015. Vorig jaar heeft Blokker 59 miljoen euro geïnvesteerd. De komende jaren steekt het bedrijf 200 miljoen euro in zijn winkelformules. De helft daarvan gaat naar 450 Blokker-winkels. De overige 150 winkels moeten waarschijnlijk over twee jaar hun deuren sluiten. De afgelopen 1,5 jaar heeft Blokker al zo´n 1.100 banen geschrapt. Het bedrijf zegt in het jaarverslag dat het aantal arbeidsplaatsen nog verder zal dalen.

Dit jaar zijn de geplande investeringen hoger zijn dan vorig jaar. Veel aandacht gaat hierbij uit naar investeringen in automatisering, supply chain, optimalisering van de e-commerce-activiteiten van de formules, verscherpte positionering van de winkelformules en modernisering van de winkels. De maatregelen zijn er op gericht de winkelformules concurrerender te maken en zichtbaar anders en relevanter voor de consument. Omnichannel ontwikkelingen worden ook voortgezet. Een winstverwachting spreekt Blokker niet uit, omdat het grootste deel wordt behaald in de tweede jaarhelft.

Reageer op dit artikel