nieuws

WDP laat stadsdistributie nog even links liggen

Financieel

E-commerce maakt stadsdistributie tot heet hangijzer. Volgens WDP-ceo Joost Uwents is het wachten op meer duidelijkheid en regulering van de overheid voordat zijn logistieke vastgoedonderneming flink erin zal investeren. ‘Veranderingen zullen niet vrijblijvend ontstaan.’

De Belgische topman is keynote speaker tijdens het Vastgoedmarkt Trendscongres, dat in het teken staat van ‘de kracht van de stad’. Hij zal zijn visie geven op het congresthema, maar ook stil staan bij de eigen groeistrategie. Het Trendscongres vindt donderdag 21 april plaats in Theater Amsterdam te Amsterdam.

Logistiek vastgoedbedrijf WDP is marktleider binnen de Benelux. Het bedrijf bezit in totaal meer dan drie miljoen vierkante meter opslagruimte. Weinig branchegenoten kennen bovendien zo’n brede scoop. WDP investeert in alle mogelijke segmenten van de logistieke vastgoedmarkt:high security opslagplaatsen voor beveiligingsbedrijven, crossdock magazijnen, diepvriespakhuizen, volledig geautomatiseerde e-commerce distributiecentra, zelfs een containerterminal en wat al niet meer.

Als het gaat om stadsdistributie blijft WDP echter vrij terughoudend. Het bedrijf bezit in België vanwege historische redenen weliswaar een aantal kleine panden, dat verhuurd wordt aan pakketvervoerders voor stadsdistributie. Het betreft betrekkelijk oude panden van circa 2.000 m2 aan de rand van Brussel en Antwerpen die zonder de opkomst van e-commerce waarschijnlijk waren verkocht of leeg stonden. In 2014 stelde Uwents hierover in een interview met Vastgoedmarkt: ‘Stadsdistributie is een segement waarin we vooralsnog niet veel in willen investeren. We doen dat alleen als we daarmee een klant kunnen volgen en het pand in de toekomst ook verhuurbaar is aan andere klanten.’

Twee jaar na dato ziet Uwents wat meer mogelijkheden, maar blijft niettemin terughoudend. ‘Stadsdistributie is een van de ‘hot issues’ binnen de logistiek’, stelt hij bedachtzaam. ‘Dan heb ik het niet eens zo zeer over de belevering van fysieke winkels en hogere consumenteisen wat betreft versheid, kleinere verpakkingseenheden en dergelijke. Maar vooral over de enorme groei van het pakketvervoer binnen de stad door e-commerce. Kunnen we eindeloos meer wagentjes van PostNL de stad insturen? Ik denk niet dat dit uit  het oogpunt van duurzaamheid wenselijk is. Daar ligt de uitdaging.’

Volgens Uwents zijn de oplossingen nog niet voorhanden. ‘Die komen pas in beeld als de autoriteiten verplichtende kaders gaan stellen. De veranderingen in de stadsdistributie zullen niet vrijblijvend ontstaan. Zolang de mogelijkheid blijft bestaan  om weer een extra vrachtwagen de stad in te sturen zal dat gebeuren.’ En zolang die duidelijkheid er niet  is in de vorm van meer verplichtingen en regulering, blijft WDP waarschijnlijk op het vinkentouw zitten, zo valt uit zijn gedreven uiteenzettingen op te maken.

 Meer over de visie van Joost Uwents in het aprilnummer van Vastgoedmarkr, dat donderdag 21 april, de dag van het Trendcongres, verschijnt.

Reageer op dit artikel