nieuws

‘Versterken bestaande winkelcentra interessant’

Financieel

Investeren in winkelcentra blijft aantrekkelijk voor vastgoedbeleggers. Maar zij moeten daarbij wel rekening houden met de grote uitdagingen waar de detailhandel voor staat, in het bijzonder die van online retailing.

‘Versterken bestaande winkelcentra interessant’

Dat concludeert Bouwfonds Investment Management (IM) op basis van uitgebreid onderzoek in zijn kernlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland. Ook voorziet de fondsmanager een verschuiving in de volwassen markten van nieuwbouwontwikkeling naar de herontwikkeling/heroriëntatie van bestaande en gedateerde winkelcentra.

Een analyse van winkelcentra in de genoemde landen en in potentieel aantrekkelijke regio’s, toont volgens Bouwfonds IM aan dat ongeveer 50 procent van de onderzochte winkeloppervlakte toe is aan modernisering. Dit is nodig om de winkels aan te passen aan de behoeften van de nieuwe digitale consument. Dat biedt aantrekkelijke investeringsmogelijkheden voor beleggers in winkelvastgoed. In het nieuwe onderzoeksrapport Refurbishment, the way forward in European ‘brick and mortar’ [PDF], analyseert Bouwfonds IM 859 winkelcentra in Frankrijk, Duitsland en Nederland met een minimum van 5.000 m2 winkeloppervlakte en een bouwjaar van voor 2005.

‘Winkelbeleggers moeten met een vernieuwde blik naar de traditionele winkelgebieden kijken om locaties te onderscheiden die een goede kans maken om zich succesvol aan te passen aan een nieuw ‘cross-channel’-tijdperk dat is ontstaan door de opkomst van online retailing’, licht Jaap Gillis, CEO van Bouwfonds IM toe. Volgens de fondsmanager betekent dit dat zaken als de dynamiek van een winkelgebied, de gevoeligheid van branchering voor e-commerce en de mate waarin een winkelgebied in staat is om consumenten ‘experience’ (beleving) of ‘convenience’ (gemak) te bieden, moeten worden toegevoegd aan de traditionele kijk van beleggers op winkelgebieden. Die gaat uit van onder meer footfall (aantal passanten), economische groei en demografische ontwikkelingen.

Volgens de onderzoekers bieden de binnensteden van grote steden vaak een uitstekende ‘experience’ door hun brede mix van huurders, retail branches en uitgaansmogelijkheden. Dit resulteert in een levendige sfeer waardoor veel dynamiek en footfall bereikt kunnen worden. Kleinere steden met specifieke (historische) kernen kunnen die beleving ook bieden, maar de kleinere steden die een dergelijke kern missen, lopen meer risico.

Hele grote winkelcentra (80.000 m2 en meer) moeten in toenemende mate gepositioneerd worden als een ‘experience’-locatie. Winkelcentra buiten de stad staan voor de grootste uitdaging. Grote en middelgrote winkelcentra (20.000-80.000 m2) zijn gevoeliger voor de concurrentie van online retailing. Omdat de diversiteit aan winkelbranches hier vaak kleiner is, is het daarbij moeilijker nieuwe huurders te vinden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels