blog

Drankhekken

Financieel

Het was weer als vanouds feest in Cannes tijdens de internationale vastgoedbeurs Mipim.

Drankhekken
Johannes van Bentum

Nederlandse partijen heroverden hun oude stek bij Caffé Roma tegenover het Palais des Festivals. Uit voorzorg plaatsten gemeenteambtenaren drankhekken langs de stoep, om te voorkomen dat de buiten bierende cafébezoekers of uitwijkende passanten geschept zouden worden door het voortrazende verkeer op de Boulevard de la Croisette.

Ook de traditionele lunches en diners voor zakenrelaties zijn weer in hun volle omvang terug. Een Amsterdamse makelaar die enkele jaren had overgeslagen, moest een nieuwe stek zoeken voor zijn dinergasten. ‘Zo zie je maar hoe belangrijk wij voor de omzet waren: je slaat een keertje over en die tent gaat over de kop.’ De oude pleisterplaats aan de boulevard is inmiddels onherkenbaar getransformeerd tot kledingzaak.

Opvallende gast bij de traditionele Zadelhoff-lunch op het dakterras van het penthouse van Cor van Zadelhoff was Onno Aerden, voormalig columnist van het zaterdagse magazine FD Persoonlijk. ‘Vertel hem helemaal niets’, waarschuwde de gastheer zijn bezoekers lachend. Navraag leerde dat de publicist werkt aan een boek waarin hij de Nederlandse vastgoedsector portretteert, met als rode draad de zakelijke beslommeringen van Van Zadelhoff. Het woord biografie wil hij graag vermijden. ‘Weet jij overigens hoe dat precies ging met de verkoop van Hoog Catharijne in 1983?’

Wat in het oog sprong, is de dalende gemiddelde leeftijd van de Cannes-gangers. Was tijdens mijn eerste Mipim in 2014 de beurs nog voorbehouden aan het topmanagement van gevestigde bedrijven, nu wemelde het van de dertigers en zelfs twintigers. De Mipim geldt blijkbaar weer als opening van het nieuwe vastgoedseizoen waar de goudhaantjes van het voorgaande jaar worden beloond. Ook de aandacht voor start-ups in de zogeheten PropTech zorgt voor een aanzienlijk jonger publiek.

Transavia heeft de feestmuziek in de vastgoedsector ook gehoord. Laatboekers kregen te maken met fikse prijzen voor een retourtje Nice en een beperkte keuze. Een grote groep Mipim-gangers moest zelfs noodgedwongen tot vrijdag blijven, omdat alle stoelen op donderdagavond waren uitverkocht. Gelukkig bood het gemeentelijke museum Malmaison de achterblijvers voor een paar euro rustig vermaak met een selectie mooie werken van Picasso. En een schuilplaats tegen de regen, die de laatste twee beursdagen voor iedereen zonder Mipim-kaart bedierf.

Wereldwijd worden in 2018 opnieuw recordbedragen in vastgoed geïnvesteerd, voorspelde Cushman & Wakefield in Cannes. Nederland profiteert hier echter maar gedeeltelijk van mee, door de schaarste aan beleggingsobjecten. Juist in die situatie moeten investeringen nauwgezet worden afgewogen. Wel of niet investeren in supermarkten, bijvoorbeeld. In de maart-editie van Vastgoedmarkt die op 23 maart 2018 verschijnt, treft u de traditionele inventarisatie van de winkelplannen door Vastgoedmarkt.

Nijenrode-hoogleraar Kitty Koelemeijer waarschuwt in deze editie beleggers in supermarkten voor de opkomst van nieuwe spelers als Picnic. Gaan wij over enkele jaren nog wel zelf met dagelijkse boodschappen zeulen als aanbieders deze gratis thuisbezorgen? En wat betekent dat voor het voorheen altijd veilige supermarktbezit? Gelukkig is er na het feestgedruis in Cannes weer rust om over deze fundamentele ontwikkelingen na te denken.

Over de auteur
Johannes van Bentum is hoofdredacteur van Vastgoedmarkt.

Dit hoofdredactioneel commentaar verscheen in Vastgoedmarkt van maart 2018.

Reageer op dit artikel