blog

Schoenmaker blijf niet bij je leest!

Financieel

Nu door technologische ontwikkelingen de grenzen tussen sectoren vervagen en grote, relatief nieuwe wereldspelers, hun strategie volledig inrichten rondom hun klanten, is er geen ontkomen aan de veranderingen in de wereld.

Schoenmaker blijf niet bij je leest!
Elsbeth Quispel

Ze zijn niet alleen zichtbaar maar inmiddels ook voelbaar tot in de kern van bedrijven.

Neem het Amazon Go initiatief: de meest geavanceerde shopping technologie waarbij de beschikbaarheid van een eenvoudige App voldoende is om traditionele supermarktketens de stuipen op het lijf te jagen. Hiermee, en met bijvoorbeeld de start van het kopen van Whole Foods en het plaatsen van afhaalkluisjes, is de Amazon-speeltuin nog altijd niet vol. In India zijn de gesprekken gestart om onlineverzekeringen te gaan verkopen waarmee mogelijk de beste en grootste online retailer ter de wereld ook actief wordt in distributie van particuliere schadeverzekeringen. En dat in de snelst groeiende verzekeringsmarkt ter wereld.

Het bedrijf als speeltuin

Op een andere manier kijken naar onze sector en dienstverlening hierin kan niet langer wachten. Wie zijn onze klanten of wie zouden onze klanten moeten zijn? Wat zijn hun behoeften? Waar liggen kansen als we over eigen grenzen kijken? Wie laat jóuw organisatie op zijn grondvesten schudden zoals Amazon dat doet? Het gegeven dat concurrentie uit totaal andere hoeken zal komen dan verwacht betekent ook dat kansen van heel andere plekken komen dan verwacht. Er zijn meer terreinen en andere sectoren die jouw speeltuin kunnen worden. Zeker, of juist, in de vastgoedsector. Blijf dus vooral niet bij je leest!

Data: het nieuwe geld

Het is tijd voor aanpassing van het zelfbeeld van elke organisatie en voor innovatie. Verken de antwoorden op voorstelbare (sector-overschrijdende) veranderingen en wat die voor jou betekenen. Ongetwijfeld stuit dat soms op interne weerstand, zeker in deze conservatieve sector. Waar elk jaar soortgelijke doelen en targets worden vastgelegd in een genoegzaam bekende P&L-structuur. En waar medewerkers worden beoordeeld en beloond volgens gevestigde principes. Alles vooral ‘oud en vertrouwd’.

In onze nieuwe wereld is data het nieuwe geld. Het kunnen verzamelen van grote hoeveelheden data, dit opslaan, verwerken en vertalen naar actiegerichte bedrijfsinzichten zijn voorwaarde om succesvol de concurrentie aan te kunnen of, liever nog, voor te zijn. Diverse en sector overschrijdende data die werkelijk toegevoegde waarde en nieuwe inzichten biedt. Voor de vastgoedsector gaat dit dus niet alleen over metrages, huurprijzen, taxatiewaarden en ligging maar ook over individuele gebruikers van vastgoed en hun persoonlijke voorkeuren op welk gebied dan ook maar ook van bijvoorbeeld technologische ontwikkeling van elektrisch vervoer en luchtvaart, klimaatveranderingen en het politiek klimaat.

Juist doordat vastgoed zo’n centrale rol heeft in onze samenleving, lijken er oneindig veel verbanden gelegd te kunnen worden en is er extreem veel data die relevant kan worden gemaakt. Met beter inzicht in data ontstaan er eindelijk mogelijkheden om ideeën die al langer interessant leken in een goed businessmodel te gieten. En kunnen er betere analyses en voorspellingen worden gedaan. Inhalen of ingehaald worden. Welke rol pak jij en welke ruimte geef je de Amazons van deze wereld?

Over de auteur
Elsbeth Quispel is head of Strategy & Innovation bij Cushman & Wakefield

Deze column verscheen in Vastgoedmarkt van jauari 2018

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels