blog

Groeiende angst voor Big Tech

Data en technologie

Tijdens de Mipim hoorde ik vorige maand voor het eerst met regelrechte angst spreken over de financiële slagkracht van de grote techbedrijven en de ongelooflijke hoeveelheid data waarover zij beschikken, nu zij hun klauwen ook uitstrekken richting vastgoed. Een paar dagen daarvoor kondigde Amazon.com namelijk aan in hypotheken te stappen. Dan is het nog maar een klein stap naar bijvoorbeeld vastgoed vermogensbeheer, zo luidde de redenering tijdens een seminar over schaalvergroting in asset management.

Groeiende angst voor Big Tech
Erik Wiegerinck

De vrees voor Big Tech – Apple, Google, Microsoft, Amazon en Facebook – wordt groter en groter. Jan Werkman, commercieel directeur van funda en funda in business, zei eind vorig jaar in een interview met Vastgoedmarkt: ‘Wat de grote technologiebedrijven vooral zo bedreigend maakt voor traditionele spelers in tal van sectoren, waaronder ook de commercieel vastgoedmarkt, is hun enorme bereik. Neem Amazon, begonnen met boeken en cd’s en vervolgens het assortiment verder en verder uitgebreid. En als je een enorm bereik hebt, is het tamelijk eenvoudig om met hun vernuftige technologie daar nieuwe productgroepen aan toe te voegen, zeker als je dat doet in partnership met bestaande partijen in die markten.’
Een man die al enige jaren waarschuwt voor Big Tech is de 70-jarige Amerikaan Jonathan Taplin, de voormalige investeringsbankier (Merrill Lynch) en tourmanager van poplegendes zoals The Band, Bob Dylan, Peter, Paul and Mary en Janis Joplin. In zijn april vorig jaar gepubliceerde boek ‘Move Fast and Break Things How Google, Facebook and Amazon Cornered Culture and Undermined Democracy’ trekt hij fel van leer tegen wat hij beschouwt als de kolonialisatie door Silicon Valley van de wereldeconomie. Met lede ogen ziet hij aan hoe de techbedrijven (Amazon, You Tube, Spotify) onder het mom van innovatie en disruptie de culturele sector hebben gesloopt zonder zich te bekommeren om wie zij op hun weg tegenkomen.
In zijn boek maakt Taplin met een handzaam grafiekje duidelijk hoe snel de structurele veranderingen gaan. Stond in 2006 slechts één techbedrijf, Microsoft, in de top zes van grootste bedrijven ter wereld naar marktkapitalisatie gemeten, in 2016 waren vijf van de zes bedrijven techbedrijven: 1. Apple (614 miljard dollar); 2. Alphabet (het moederbedrijf van Google – 550 miljard); 3. Microsoft (450 miljard); 4. Amazon (389 miljard); 5. Facebook (370 miljard) en 6. oliebedrijf Exxon/Mobil (359 miljard).
Wat de ondernemers achter de techbedrijven goed begrepen hebben is volgens Taplin dat de winnaar een monopolist is. Amazon, ooit begonnen als webwinkel voor boeken, tekent inmiddels voor 60 procent van alle onlineverkopen aan Amerikaanse consumenten. Naast hypotheken wil Amazon dat zich net als bijvoorbeeld Apple en Alphabet in razend tempo ontwikkelt tot een reusachtig conglomeraat met uiteenlopende activiteiten, ook in zorg stappen.
Deze diversificatie van de activiteiten in allerlei sectoren is teen ware trendbreuk, de afgelopen decennia stond in het internationale bedrijfsleven alles in het teken van ‘focus, focus en nog eens focus’ en ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Onder dat motto werd bijvoorbeeld ook Philips onttakeld en is het oude techconcern tot groot verdriet van de vroegere topman Jan Timmer verworden tot een schaduw van zichzelf. In zijn pas verschenen boek verbreekt ‘De man van Philips’ het zwijgen, en geef hij zijn opvolgers ervan langs omdat zij allerlei groeikansen hebben gemist. . Zij zouden hun oren veel teveel hebben laten hangen naar beursanalisten. Maar wat Philips nooit deed, maar de moderne techbedrijven des te meer, is het handig combineren van data, technologie en algoritmen. Een winnende combinatie die hen vrijwel onverslaanbaar maakt in alle sectoren die zij penetreren. De groeiende angst voor Big Tech is dan ook terecht!

Reageer op dit artikel