Analyse: Meer horeca leidt niet tot meer winkelomzet

Analyse: Meer horeca leidt niet tot meer winkelomzet
Statenplein, Dordrecht

Meer horeca in stads- en dorpscentra leidt niet tot grotere bestedingen in niet-dagelijkse branches, zo blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in Real Estate Research Quarterly.

Voor het blad van de Vereniging van Onroerend Goed Onderzoekers Nederland (VOGON) maakten Huub Ploegmakers (Radboud Universiteit Nijmegen), Rick Eijkelkamp (Droogh Trommelen en Partners), Maartje Lucassen (Stec Groep) en Cees-Jan Pen (Fontys Hogescholen) een empirische analyse van het effect van het aandeel horecazaken op de bestedingen in de niet-dagelijkse branches als mode en vrije tijd.
Het aantal horecapanden in stads- en dorpscentra is de de afgelopen 15 jaar met vijftien procent gestegen van 38.000 naar meer dan 43.000. Met name het aantal lunchrooms, snackbars en ijssalons is gegroeid. Deze toename werd nog eens bevestigd in het jaaroverzicht van de NVM dat in 2018 een flinke toename van het aantal horecatransacties liet zien.

Meer combinatiebezoek

De onderzoekers wijzen op de teneur in retailland dat horeca goed is voor het lokale winkellandschap en een belangrijke bijdrage levert aan de vitaliteit. Spannende combinaties van horeca en detailhandel kunnen zorgen voor onderscheidend vermogen. Bovendien zou aanbod aan vrijetijdsbesteding en diensten ook meer leiden tot 'combinatiebezoek'.

Bestaand onderzoek

Veel onderzoek naar de relatie tussen het horeca-aanbod en de omvang van de winkelbestedingen is er niet. Ploegmaker, Eijkelkamp, Lucassen en Pen refereren wel naar onderzoek van Teuling et al. (2017) naar de rol van afstand binnen winkelgebieden. Hieruit blijkt dat de winkelhuren en passantenstromen groter zijn aan de randen van winkelcentra als daar horeca-zaken zijn waar mensen langer willen verblijven. Een ander onderzoek (Brouwer en Tool – 2018) laat echter zien dat diverse centra minder leegstand kennen maar dat het aandeel horecavoorzieningen daar geen invloed op heeft.

Geen stimulerende invloed

Ook uit de analyses die voor Real Estate Research Quarterly zijn gemaakt komt geen stimulerende invloed van horeca op uitgaven per vierkante meter in niet-dagelijkse branches naar voeren. Er lijkt zelfs een sprake te zijn van een negatief effect van horeca op de verkopen per vierkante meter in de dagelijkse sector. Alleen in centra waar het aantal soorten winkels en voorzieningen groter en en gelijkmatiger verdeeld is, zijn de uitgaven in de dagelijkse branches hoger. 'Dit suggereert dat consumenten de aankoop van voedingsmiddelen willen combineren met de aanschaf van andere producten en diensten. Bij dit soort vormen van runshoppen staat gemak namelijk centraal'.

Effecten blurring

Enigszins vergoelijkend stellen de onderzoekers dat de het horeca-aanbod weliswaar niet de bestedingen in detailhandel opschroeft maar wel het verlies aan winkels (gedeeltelijk) heeft opgevangen en ook de verblijfs- en ontmoetingsfunctie van deze centra zal versterken. Ook hebben de onderzoekers alleen gekeken naar de traditionele vormen van horeca terwijl ze erkennen dat de grenzen tussen horeca en andere branches vervagen. 'Het gaat hierbij niet alleen om het bijna symbolische wijntje bij de kapper, ook een groeiend aantal retailers integreert elementen uit de horeca. Om de effecten van blurring te evalueren zouden bestedingen op het niveau van individuele winkelvestigingen onderzocht moeten worden.'

Lees meer over

Robert Paling

Robert Paling

Senior redacteur Vastgoedmarkt

Robert Paling (1974) was van februari 2019 tot en met januari 2022 senior redacteur bij Vastgoedmarkt. Zijn portefeuille bestond uit: Woningen, Overheid en Alternatieve beleggingen (hotels, zorgvastgoed en leisure).

Biografie:

Robert werkte tussen februari 2019 tot en met januari 2022 als senior redacteur bij Vastgoedmarkt. Daarvoor werkte hij drie jaar als redacteur voor verzekeringsvakblad am: en was hij enkele jaren hoofdredacteur van de voormalige vakbladtitel Banking Review. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool voor de Journalistiek in Tilburg. Liep stage bij het Brabants Dagblad en het Algemeen Dagblad. Werkte lang als freelance copywriter voor onder meer banken en verzekeraars.

Geboren in Rotterdam – Atheneum aan het Maerlant College voltooid in 1993.

Boeken

The world is flat – Thomas L. Friedman. Over de impact van globalisering in de 21ste eeuw.

Clash of civilizations – Samuel Huntington. Handelend over de aanname van Huntington dat post-Koude Oorlog conflicten vooral religie en identiteit als brandstof hebben.