nieuws

Wereldhave verkoopt nu al twee Klépierre-winkelcentra

Beleggingen

Wereldhave heeft voor 74,2 miljoen euro winkelcentra Stadshagen in Zwolle (11.500 m2) en Oosterheem in Zoetermeer (11.700 m2) verkocht. De brutohuurinkomsten daalden in het eerste kwartaal met 3 procent naar 57,1 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Wereldhave verkoopt nu al twee Klépierre-winkelcentra
winkelcentrum-oosterheem-zoetermeer-

Dat blijkt uit een trading update van Wereldhave. De twee verkochte winkelcentra met een bezettingsgraad van 99 à 100 procent pasten volgens het beursgenoteerde fonds niet bij het gewenste portefeuilleprofiel van dominante wijkwinkelcentra. Het winkelvastgoedfonds had de winkelcentra in juni 2015 gekocht van Klépierre, toen de gemiddelde bezettingsgraad 98 procent bedroeg.

De centra maakten deel uit van een Klépierre-portefeuille met negen winkelcentra waarvoor Wereldhave destijds 770 miljoen euro betaalde. Stadshagen en Oosterheem zijn boven de boekwaarde van eind 2016 en boven de aankoopprijs van 2015 verkocht. De verkopen zijn in lijn met de strategie om tussen 2017 en 2019 voor in totaal 200 miljoen euro aan asset-rotatie te doen; uitgemanaged of niet-passend bezit verkopen en nieuwe retail bijkopen.

De lagere huuropbrengst in het eerste kwartaal is het gevolg van eerdere verkopen. De gemiddelde bezettingsgraad van de totale Wereldhave-portefeuille is licht afgenomen naar 95,1 van 95,3 procent in het vierde kwartaal van 2016. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016 is de bezettingsgraad van toen 94 procent nu bijna 100 basispunten hoger. In Nederland bleef de bezettingsgraad op kwartaalbasis stabiel op 95,8 procent en groeide licht op jaarbasis (95,5 procent Q1 2016).

Nieuwe huurcontracten werden gesloten met Luks (mode) in Roselaar (Roosendaal), The Body shop in Middenwaard (Heerhugowaard) en T-Mobile in winkelcentrum In de Bogaard (Rijswijk). In Hoofddorp, een 10-jarig contract werd gesloten met Topshelf voor het hele voormalige V&D-warenhuis. Plannen om het gebouw grondig te herontwikkelen zijn hiermee van de baan. De herontwikkeling en uitbreiding met 5.000 m2 van Koningshoek in Maassluis vordert. Deze operatie kost in totaal 26 miljoen euro. De uitbreiding is bijna volledig verhuurd aan Aldi, Hema en Action.

In Capelle a/d IJssel investeert Wereldhave 28 miljoen euro in de herontwikkeling van zijn winkelbezit met onder andere een food court. Ook winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem krijgt een food court. Aldi, Albert Heijn, Hema, Intertoys, Blokker, Big Bazar en Xenos tekenden hier nieuwe huurovereenkomsten. Aan het Pieter Vreedeplein in Tilburg heeft Wereldhave een contract gesloten voor 3.000 m2 met een nieuwe ‘belangrijke huurder’. Deze winkel gaat net als die van Hudson’s Bay en Hema in augustus open.

Van de vier landen waar Wereldhave actief is, is de macro-economische situatie in Nederland het meest gunstig. In België en Frankrijk werden afgelopen crisisjaren de lonen weliswaar geïndexeerd, maar zijn de economische vooruitzichten gematigd. In deze landen, met name in Frankrijk, hebben winkelcentra last van de angst voor terroristische aanslagen. In Frankrijk zijn retailers bovendien niet genegen te tekenen vanwege de verkiezingen. Finland krabbelt net op van een zware recessie. Wereldhave heeft daardoor moeite internationale retailers aan te trekken.

Reageer op dit artikel