nieuws

Amazone-ification beïnvloedt supermarktketens

Beleggingen

De ‘Amazone-ification’ van de detailhandel zal ingrijpende gevolgen hebben, net zoals de komst van grote supermarkten in de jaren negentig de manier waarop wij boodschappen doen heeft veranderd. Aldus Kevin Mofid van Savills in een bespreking van megatrends in de Europese logistiek tijdens een bijeenkomst op de Provada.

In het Verenigd Koninkrijk was Amazon in 2015 goed voor 10 procent van alle logistieke transacties, wat lijkt te bevestigen dat de keten zijn Amazon Prime Now bezorgmodel, die levering binnen één uur garandeert, aan het uitrollen is in het VK. De kans dat Amazon de supermarktsector gaat veranderen is nog reëler geworden na de deal die het gesloten heeft met de Britse supermarktketen Morrisons om vers voedsel te distribueren. Nu Amazon Prime onlangs in Italië, Duitsland en België is gelanceerd, is het te verwachten dat het bedrijf vergelijkbare transacties zal sluiten binnen Europa, om het nieuwe bezorgmodel breed uit te kunnen rollen.

Deze ontwikkeling zal ongetwijfeld leiden tot een reactie binnen de bestaande retailmodellen, waaronder een toename in fusies en overnames binnen de sector, waarmee retailers hun concurrerende positie proberen te behouden.

Nieuwe retailmodellen vragen ook om nieuwe manieren van omgaan met ruimte in magazijnen. Gebruikers installeren in toenemende mate kostbare automatiseringssystemen, die vragen om hogere gebouwen of units met mezzanines. Hierdoor veranderen de geaccepteerde institutionele normen. Bovendien experimenteren vervoerders zoals DHL met alternatieve ontwerpen die het mogelijk maken om een groter aantal deuren te installeren zodat ze meer vrachtwagens kunnen bedienen, wat op zijn beurt weer meer meters vereist.

Het zijn echter niet alleen de veranderende retailmodellen die impact hebben op de sector. Overheden en grote logistieke bedrijven zijn gestart met onderzoek en proefprojecten om te evalueren welk voordeel autonome voertuigen kunnen hebben op de samenleving en de bredere economie. De impact op logistiek kan ingrijpend zijn, bijvoorbeeld als door zelfrijdende auto’s de logistieke knooppunten veranderen en de wetgeving omtrent rijtijden in belang afneemt. 

Wat betekent dat voor beleggers in de logistieke sector? De duidelijke verandering in de afgelopen tijd is dat logistiek nu wordt gezien als een echte wereldwijde beleggingscategorie met mainstream beleggers en staatsfondsen die actief investeren in de sector. In 2015 alleen al werd er 10,6 miljard euro geïnvesteerd in de sector, waarvan de meerderheid van die investering tot dusver met name in West-Europese landen is geweest.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels