Snel nieuw meubilair nodig? Zo kan het goedkoop en duurzaam

Snel nieuw meubilair nodig? Zo kan het goedkoop en duurzaam

Wanneer je als vastgoedbeheerder gebouwen met meubilair moet opleveren, dan wil je zo snel mogelijk het interieur hebben dat aan alle wensen voldoet. Tegenwoordig zoek je dan vaak naar nieuwe meubels van duurzaam materiaal. Maar kopen is niet de enige keuze. Move&Rent verovert momenteel Nederland met duurzame huurmeubels, die na gebruik een tweede leven krijgen.

De Nederlandse vastgoedsector is een innovatieve en duurzame speler rijker. De Franse startup Move&Rent richt vastgoed in met huurmeubels die een tweede leven krijgen. Vastgoedpartijen verhuren zo hun bezit sneller en verlagen hun CO2-voetafdruk. ‘Met ons furniture as a service-concept kunnen beleggers de laatste stap richting 100 procent duurzaamheid zetten,’ vertelt Sébastien Monnet, country manager Benelux.

Monnet heeft de taak om het nieuwe concept in ons land uit te rollen. De Fransman woont en werkt al dertien jaar in Amsterdam, waar hij een leven met zijn Nederlandse vrouw en twee jonge kinderen heeft opgebouwd. De ontvangst van Move&Rent in Nederland is boven verwachting, zegt Sébastien vanuit een co-working space op het Prinseneiland nabij Amsterdam Centraal.

Beleggers kunnen de inrichtingskosten uitsmeren over twaalf tot 24 maanden”

‘Nederlandse makelaars en vastgoedbeheerders vertellen me dat ze al jaren tevergeefs zochten naar zo’n bedrijf. Het voelt alsof we op het perfecte moment op de perfecte plek zijn beland. Nederland heeft een enorme nieuwbouwopgave, mede dankzij de Brexit zijn er meer expats en buitenlandse studenten en het milieubewustzijn is hier groot. Sinds corona en de lockdowns zijn we in het Westen bovendien kritischer op ons overmatige consumptiegedrag. We geloven dat de markt klaar is voor onze service. Vastgoedbeheerders bieden in hun wooncomplexen al deelfietsen en deelauto’s aan, maar staan nu ook open voor deelmeubels. We richten niet alleen huurwoningen maar ook kantoren, co-working ruimten en sinds corona eveneens thuiswerkplekken in.’

CO2-voetafdruk

Het verhaal van Move&Rent begon in 2012. ‘Zoals bijna altijd het geval bij startups dankt Move&Rent zijn bestaan aan de oplossing van een probleem. Het nichtje van onze coo Stéphanie Soret ging 800 kilometer van haar ouderlijk huis studeren. Elk jaar moest ze van appartement veranderen. Omdat geen van de woningen gemeubileerd was, moesten haar ouders elke keer helpen met meubels verhuizen en opslaan. Dat was tijdrovend, duur en milieuonvriendelijk. Stéphanie en haar vriend en onze ceo Stéphane Darcel bedachten daarop het concept short-term furniture rental. Hun missie: met een simpele all-inclusive service vastgoedeigenaren en huurders te ontzorgen, meubilair een nieuw leven te geven en de CO2-voetafdruk te verminderen.’

Circulair

De dienst die Move&Rent levert is afgestemd op de circulaire economie, benadrukt hij. ‘We krijgen een belletje van een vastgoedbeheerder; of wij zo spoedig mogelijk vijftien appartementen kunnen meubileren. Dan maken we een interieurontwerp en doen op basis van het beschikbare budget een offerte voor het hele ontwerp en inrichting. Na goedkeuring bestellen we bij meubelverkopers als Ikea de benodigde kasten, bedden, banken en tafels. Onze logistieke partner haalt de meubels op. Onze lokale monteurs zetten de meubels in elkaar bij een kleine opslagunit of in het gebouw zelf. Daar verzamelen we ook al het te recyclen karton, plastic en metaal. Tot slot brengt het transportbedrijf de meubels op hun bestemming. Dit duurzame, circulaire proces kunnen we binnen drie dagen afronden. De opdrachtgever huurt de meubels. Aan het eind van de huurperiode – meestal twaalf maanden - halen we de meubels op. Elke nieuwe huurder krijgt daarna weer nieuw, fris meubilair.’

Nu wordt nog 90 procent van de gebruikte meubels weggegooid”

Geen warehouse

De voordelen voor de Move&Rent-klanten – projectontwikkelaars, woningcorporaties, bouwbedrijven, vastgoedbeleggers, property managers, makelaars en multinationals – zijn onuitputtelijk, somt de country manager op. ‘Even vijftig appartementen volledig meubileren, is een grote investering. Nu kunnen eigenaren de kosten uitsmeren over 24 maanden. Ze sparen ook veel tijd uit, want het bestellen, vervoeren, onderhouden en vervangen van meubels doen wij. Eigenaren kunnen zo hun vastgoed sneller verhuren. Zonder dat ze er zelf iets voor hoeven te doen, vergroten ze hun aantrekkelijkheid. Move&Rent kan als innovatieve lean & mean startup bovendien lage tarieven rekenen. Want dankzij onze slimme software en ons just-in-time inventory management hoeven we geen voorraad aan te houden, hebben we geen warehouse nodig, werken we met kleine vrachtwagens en hebben nauwelijks vast personeel.’

Ikea

De belangrijkste winst is echter te behalen op duurzaamheidsgebied, betoogt hij. ‘Vanuit de overheid en institutionele investeerders is duurzaamheid nu een harde eis. Dankzij de te recyclen deelmeubels van Move&Rent kunnen beleggers de laatste stap richting 100 procent duurzaamheid zetten. Dit gaat enorme milieuwinst opleveren. Volgens het Europese milieubureau kopen we met zijn allen jaarlijks 10,5 miljoen ton aan meubels. Slechts 10 procent wordt herbruikt of gerecycled, de rest wordt weggegooid.’

Behalve huurwoningen richten we kantoren en thuiswerkplekken in”

Ikea, dat in 2030 een circulair bedrijf wil zijn, gaat hierin mogelijk een belangrijke rol spelen. ‘Met de eigenaar van Ikea Eindhoven starten we binnenkort een pilot. Als eerste Ikea in Europa gaat deze franchiser onze gebruikte Ikea-meubels terugkopen, schoonmaken of repareren en tweedehands in hun winkel verkopen. Als de pilot slaagt, is de verwachting dat Ikea dit in heel Nederland en mogelijk heel Europa uitrolt. Andere meubels geven we een tweede leven door ze te schenken aan het Rode Kruis en het Leger des Heils.’

Europese expansie

De zaken in Nederland gaan voorspoedig. ‘In korte tijd hebben we al overeenkomsten gesloten met een dozijn marktpartijen. Binnenkort hopen we hier jaarlijks enkele duizenden objecten te kunnen meubileren. Zo werken we al met een Amsterdamse makelaar die jaarlijks 600 expats van allerlei multinationals huisvest. Onze ambitie is om ons concept in heel Europa uit te rollen. Na de Benelux willen we in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Zweden van start gaan. De hele operatie zullen we vanuit Amsterdam uitvoeren. Eind dit jaar breiden we dan ook uit naar vijf collega’s.’

Sébastien - die ook de Europese expansie mag leiden - voelt zich als een vis in het water bij Move&Rent. ‘Ik heb in mijn carrière al veel startups en scale-ups geholpen. Maar in dit concept geloof ik met heel mijn hart. Ik wil dat mijn kinderen later trots op me zijn. Door voor Move&Rent te werken, kan ik zeggen dat ik iets goeds voor de planeet heb gedaan.’

Dit artikel is gesponsord door Move&Rent.