Feel Good: nieuwe concepten voor leisure

Feel Good: nieuwe concepten voor leisure

Een trilogie over trends, uitdagingen en kansen voor vastgoed: deel 2 Leisure is veranderd van een markt voor vrijetijdsbesteding naar een sector die zich richt op ervaringen en belevingen. Activiteiten die zorgen dat we ons goed, gezond en blij voelen. Maar dat maakt de leisure markt geenszins een homogene sector, elk jaar komen er talloze nieuwe concepten bij.

In dit deel 2 van de ‘Feel Good Trilogie’ heeft Cushman & Wakefield de sector opgedeeld in drie categorieën: ‘Big Boxes’, ‘Entertainment Locaties’ en ‘Sociale Plekken’ die vooral kansrijk zijn in combinatie met retail, F&B en succesvol te integreren in mixed-use gebieden.  De invulling is echter altijd afhankelijk van uiteenlopende factoren zoals locatie, demografisch profiel van het gebied, toegankelijkheid en natuurlijk de directe omgeving. De verbreding van de sector en de daarmee gepaard gaande complexiteit ervan vragen om een steeds nauwere samenwerking tussen eigenaren en gebruikers van vastgoed om zo te komen tot de beste concepten voor een gebied en de meest optimale exploitatie.

Sociale Plekken kunnen worden ontwikkeld op plaatsen waar je niet meteen aan denkt”

Big Boxes

We kennen ze. In winkelcentra of andere door retail gedomineerde plekken in Nederland en Europa. Met oppervlakten variërend van 1000 tot 5000 vierkante meter zijn het grote units die vooral bioscopen, bowlingbanen of entertainmentvoorzieningen voor kinderen en jongeren huisvesten. De omvang en de exploitatiekosten van dit type locaties vragen om een intensieve samenwerking tussen huurders en eigenaren. Het zijn de ‘grote dozen’ die de hoeksteen zijn van de leisuremarkt die onder druk staan van de veranderende eisen van de consument naar concepten – of belevingen - op maat. De vraag om innovatie is in deze categorie een blijvend punt van aandacht.

Entertainment locatiesCushman Wakefield

Oftewel de ‘glimlachfabrieken’. Live entertainment zoals muziek, dans, theater kenmerken deze uitgaansgebieden. Soms groot van oppervlak, soms verdeeld in kleinere ruimtes, maar altijd goed voor een grote stroom van bezoekers. ‘Feel Good’ voor iedereen! De locaties combineren uitstekend met retail en horeca. Tegelijkertijd geven deze ruimten mogelijkheden voor meerdere creatieve en kostenbesparende operationele invullingen. Cushman & Wakefield verwacht voor de nabije toekomst meer en meer cross-over tussen kleinere entertainmentlocaties en sociale, publieke ontmoetingsplekken.

Het uiteindelijk doel staat vast: Geef de klant een goed gevoel!”

Sociale ruimten

Inmiddels hebben vooruitstrevende eigenaren in samenwerking met lokale gemeenten een combinatie gemaakt tussen stedelijke ruimten en faciliteiten voor beweging, geestelijke gezondheid en welzijn. Deze ruimten worden steeds belangrijker in vrijetijdsbesteding. Denk aan groengebieden, fitness zones, skateparken en wandelgebieden. Vaak ‘open’, soms (gedeeltelijk) overdekt. Sociale Plekken kunnen worden ontwikkeld op plaatsen waar je niet meteen aan denkt. Op daken van gebouwen bijvoorbeeld of op parkeerplaatsen. En hoewel deze plekken minder gestructureerde programma’s bieden of eenvoudige bronnen van inkomsten genereren, is er weldegelijk ruimte voor inventieve en innovatieve kleinschalige commercie.

Nieuwe kansenCushman Wakefield

De combinatie tussen enerzijds de grotere rol van leisure en anderzijds de drang naar persoonlijk welzijn zal alleen maar sterker worden. En dat biedt kansen voor eigenaren: samenwerking met exploitanten en aanbieders van vrijetijdsinvulling kunnen deze ontwikkeling in een stroomversnelling brengen. Als de drie genoemde categorieën ook nog eens kunnen samenwerken, ontstaat er een scala aan mogelijkheden.

Verscheidenheid aan modellen

In het meest gangbare commerciële vastgoed zijn afspraken en regelingen vaak ‘eenvoudig’ te maken en vast te leggen. De relatie tussen huurder en verhuurder is helder en vastgelegd in een overzichtelijk contract. In de leisure sector kan die verhouding soms minder voor de hand liggen. Die complexiteit wordt ingegeven door twee factoren. Ten eerste zorgt de enorme diversiteit aan vrijetijdsbesteding voor een veelheid aan individuele eisen, bijvoorbeeld als het gaat om vloeroppervlak en het aantal bezoekers. Ten tweede vraagt het ‘op maat karakter’ van de individuele vrijetijdsbesteding om kapitaalsintensievere investeringen van de eigenaar.

Het goede nieuws voor eigenaren is dat er tegelijkertijd een grote verscheidenheid is aan business modellen die kunnen worden ontwikkeld en gebruikt. Een goed advies is door alle meespelende factoren dan wel vereist. ‘One size fits all’ is in deze sector zeker niet van toepassing. Het uiteindelijk doel staat daarentegen wel vast: Geef de klant een goed gevoel!

Het volledige rapport kunt u hier downloaden.

Dit artikel is gesponsord door Cushman & Wakefield

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl